Fräsigt tyg va!?

Min mammas kompis som ringde och bad om hjälp med en klänning. Hon hade hittat ett tyg som hon avgudade. Amanda syr!!!


Jahopp och var började jag?? Nu ska vi se...
Det kom först en bild och Lite tyg! Sedan fick jag se till att få alla hennes mått.


Tyget!!


Jaha och för att slippa klippa ut "fel" bitar av tyget från IKEA var det bara för mig att ta ett fult tyg och klippa ut mallar. Fråga mig inte hur jag gör, men rätt blir det, :P Duktiga lilla jag!! :D





Tillsammans blir dessa "snygga" Bitar en korsett! Som får bli min mall till den övre delen utav klänningen! :)



Mina tre Mallar läggs sedan på Det dubbelvikta tyget! (Några frågor på detta? Nej vad bra!)



Klippa lite här och lite där! Icke att förglömma sömsmån!!! VIKTIGT!!!



Läckert va? ;) och vad lätt sen! :D Det är väl underbart hörreni! ^^,
När vi har våra fem bitar är det bara att börja med den berömda sicksacksömmen! Runt ALLA Kanter! Det går inte att fuska här! Jag fuskar inte! MVG Till mig! :D



Efter Ovanligt långa sekunder, minutrar och kvartar, ( säger man så? :S jaja vi säger så!) Så var det steget klart, överstökat och bortglömt. Dags att byta sömmen mot racksöm och sy ihop hela paketet!



Så, hur långt har vi kommit nu då??



och då ska vi se, Bröstet skulle vara M format... så kanske??



Nått sånt kanske? Återkommer till detaljerna sedan! Det måste nu bli en kjol! Och om jag förstod det hela rätt skulle den vara lite puffig :) Vilket jag gör på följande vis:

Klipper ut en rektangel, Sicksackar alla sidorna och syr ihop Kortsidorna, räta mot räta. Syr sedan fast en resår i överkant för att få jämna veck i kjolen. ( hänger ni med?? Annars är det bara läsa om igen. Litar på er vänner! )



När kjolen är på plats syr du dit den och klipper sedan bort resåren och sicksackar den avklippta biten igen. Så himla tråkigt om klänningen skulle repa sig. eller hur, eller hu, eller hur!!



Den här klänningen skulle vara ganska kort. 70cm ifrån armhålan. Fram med måttband och klippklippklipp. Min favorit syssla!!
Sedan var det då dags för den efterlängtade dragkedjan som jag älskar något så otroiligt!!! Ironin Fylls i hela rummet nu va?!!



ojojoj bra bild va? ;) Vilken skärpa!! Jag är förvånad ;)

okej inte mycket kvar nu. Jag syr sömmen i kjolens nedre kant, syr sedan dit ett rött band. Gör också en röd rosett som jag syr dit på min veckade byst.






KLAR!!



Puss och Kram!!

Och

GOD JUL
&
GOTT NYTT ÅR!
Jaha, det vamammas kompis som ringde och bad om hjälp med en klänning. Hon hade hittat ett tyg som hon avgudade. Amanda syr!!!


Jahopp och var började jag?? Nu ska vi se...
Det kom först en bild och Lite tyg! Sedan fick jag se till att få alla hennes mått.


Tyget!!


Jaha och för att slippa klippa ut "fel" bitar av tyget från IKEA var det bara för mig att ta ett fult tyg och klippa ut mallar. Fråga mig inte hur jag gör, men rätt blir det, :P Duktiga lilla jag!! :D





Tillsammans blir dessa "snygga" Bitar en korsett! Som får bli min mall till den övre delen utav klänningen! :)



Mina tre Mallar läggs sedan på Det dubbelvikta tyget! (Några frågor på detta? Nej vad bra!)



Klippa lite här och lite där! Icke att förglömma sömsmån!!! VIKTIGT!!!



Läckert va? ;) och vad lätt sen! :D Det är väl underbart hörreni! ^^,
När vi har våra fem bitar är det bara att börja med den berömda sicksacksömmen! Runt ALLA Kanter! Det går inte att fuska här! Jag fuskar inte! MVG Till mig! :D



Efter Ovanligt långa sekunder, minutrar och kvartar, ( säger man så? :S jaja vi säger så!) Så var det steget klart, överstökat och bortglömt. Dags att byta sömmen mot racksöm och sy ihop hela paketet!



Så, hur långt har vi kommit nu då??



och då ska vi se, Bröstet skulle vara M format... så kanske??



Nått sånt kanske? Återkommer till detaljerna sedan! Det måste nu bli en kjol! Och om jag förstod det hela rätt skulle den vara lite puffig :) Vilket jag gör på följande vis:

Klipper ut en rektangel, Sicksackar alla sidorna och syr ihop Kortsidorna, räta mot räta. Syr sedan fast en resår i överkant för att få jämna veck i kjolen. ( hänger ni med?? Annars är det bara läsa om igen. Litar på er vänner! )



När kjolen är på plats syr du dit den och klipper sedan bort resåren och sicksackar den avklippta biten igen. Så himla tråkigt om klänningen skulle repa sig. eller hur, eller hu, eller hur!!



Den här klänningen skulle vara ganska kort. 70cm ifrån armhålan. Fram med måttband och klippklippklipp. Min favorit syssla!!
Sedan var det då dags för den efterlängtade dragkedjan som jag älskar något så otroiligt!!! Ironin Fylls i hela rummet nu va?!!



ojojoj bra bild va? ;) Vilken skärpa!! Jag är förvånad ;)

okej inte mycket kvar nu. Jag syr sömmen i kjolens nedre kant, syr sedan dit ett rött band. Gör också en röd rosett som jag syr dit på min veckade byst.






KLAR!!



Puss och Kram!!

Och

GOD JUL
&
GOTT NYTT ÅR!
r en dotter till mammas kompis som ringde och bad om hjälp med en klänning. Hon hade hittat ett tyg som hon avgudade. Amanda syr!!!


Jahopp och var började jag?? Nu ska vi se...
 Det kom först en bild och Lite tyg! Sedan fick jag se till att få alla hennes mått.


Tyget!!


Jaha och för att slippa klippa ut "fel" bitar av tyget från IKEA var det bara för mig att ta ett fult tyg och klippa ut mallar. Fråga mig inte hur jag gör, men rätt blir det, :P  Duktiga lilla jag!! :D





Tillsammans blir dessa "snygga" Bitar en korsett! Som får bli min mall till den övre delen utav klänningen! :)



Mina tre Mallar läggs sedan på Det dubbelvikta tyget! (Några frågor på detta? Nej vad bra!)



Klippa lite här och lite där!  Icke att förglömma sömsmån!!! VIKTIGT!!!



Läckert va? ;) och vad lätt sen! :D Det är väl underbart hörreni! ^^,
När vi har våra fem bitar är det bara att börja med den berömda sicksacksömmen! Runt ALLA Kanter! Det går inte att fuska här! Jag fuskar inte! MVG Till mig! :D



Efter Ovanligt långa sekunder, minutrar och kvartar, ( säger man så? :S jaja  vi säger så!) Så var det steget klart, överstökat och bortglömt. Dags att byta sömmen mot racksöm och sy ihop hela paketet!



Så, hur långt har vi kommit nu då??



 och då ska vi se, Bröstet skulle vara M format... så kanske??



Nått sånt kanske? Återkommer till detaljerna sedan! Det måste nu bli en kjol! Och om jag förstod det hela rätt skulle den vara lite puffig :)  Vilket jag gör på följande vis:

Klipper ut en rektangel, Sicksackar alla sidorna och syr ihop Kortsidorna, räta mot räta. Syr sedan fast en resår i överkant för att få jämna veck i kjolen. ( hänger ni med?? Annars är det bara läsa om igen. Litar på er vänner! )



När kjolen är på plats syr du dit den och klipper sedan bort resåren och sicksackar den avklippta biten igen. Så himla tråkigt om klänningen skulle repa sig. eller hur, eller hu, eller hur!!



Den här klänningen skulle vara ganska kort. 70cm ifrån armhålan. Fram med måttband och klippklippklipp. Min favorit syssla!!
Sedan var det då dags för den efterlängtade dragkedjan som jag älskar något så otroiligt!!! Ironin Fylls i hela rummet nu va?!!



ojojoj bra bild va? ;) Vilken skärpa!! Jag är förvånad ;)

 okej inte mycket kvar nu. Jag syr sömmen i kjolens nedre kant, syr sedan dit ett rött band. Gör också en röd rosett som jag syr dit på min veckade byst.






KLAR!!



Puss och Kram!!

Och
 
GOD JUL
&
GOTT NYTT ÅR!


Kommentarer
Postat av: Annie ståhl

Hej! jag hittade ingen kontakt-knapp ( eller är jag för trött ) så jag skriver här och hoppas på det bästa. men förra året kikade jag på din blogg och inspirerades av ditt arbete till att sy min egna balklänning som projektarbete.(din blev himla fin!) Så det är det jag håller på med just nu och börjar lite smått bli klar, men det tyg jag valt är rätt "udda" och hur mycket jag än letar hittar jag ingen fluga i samma färg som min klänning. Då kom jag på att du hade sytt en fluga i samma tyg som klänningen och tänkte att jag kunde göra det också eftersom jag har så mycket tid och tyg kvar. Jag har även letat mönster på internet till en fluga utan tur, men om du skulle ha kvar instruktioner och mönster till en fluga, kanske du skulle kunna posta dessa till mig :)? hade varit så himla snällt. om du är sugen på det, så kan jag ge dig min mailaddress, och så kan du skriva till mig där så jag vet om du vill eller inte :)

[email protected]

tack på förhand!

2012-01-21 @ 00:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0