Överkast (lilla projektet)



Det "lilla" projektet överlämnades idag till min UNDERBARA Morfar som blev 70år tidigare i veckan.
Ett överkast i lappteknik. Började med det 26:e januari och blev  7:e april! så här gjorde jag:


Jag började med att leta ut 7st olika tyger som matchade med varandra. Det fanns inte lika mycket tyg av varje sort så antalet bitar blev olika. Mönstret gjorde jag därefter när jag visste hur många tygbitar jag hade av varje färg.

Efter nio timmar hade jag fått ut dessa bitar. 900stycken med storleken 10*10cm. Lapptäcket kommer i slutändan bli 3*3meter stort.

 Detta fick bli mitt mönster. Denna rektangel upprepas 36gånger i mitt mönster.
MÖNSTRET!

I mitt mönster finns det 13stvita tygbitar som är 20*20cm stort. Dessa bitar ville jag ha 13 olika visdomsord och ordspråk på. Så jag sicksackade bitarna, strök dom och plockate fram textilfärgen!





En lååång timme/bit. 13 timmar senare var alla texter klara!




Texterna skulle sedan torka i 24timmar innan de skulle tvättas i tvättmaskinen och därefter torkas och fyllas i!.




Så kom jag fram till det momentet som var nått så fruktansvärt tråkigt i längden! Nåla!!! Efter tre dagar slutade jag ens räkna timmar och bara nåla och nåla...



När man kommit ungefär så här långt börjar man ångra att man ens började med "skiten". Det blev många suckar och "aldrig mer, aldrig mer!!".

 ( om blickar kunde döda!)



Vi fortsätter nåla och sy tillsammans med MÅÅÅÅÅNGA muggar te och sena kvällar!



Snart halva vägen nådd... och både kök och vardagsrum börjar bli för litet!



Trött...



Katten "hjälper" tilla...  ( :@ Morrr!! )


Timmar, dagar och månader passerar, och sista sömmen för lapptäcket är här! Fortfarande några dagars jobb var med baksida och "fyllning" men i alla fall. Känslan av att snart vara klar var kanon!! :D





Trångt, men det går!!




Överkastets framsida är klart! :D Dags för det sista momentet! Att få ihop fram och baksida och lyckas få fast vadden som ska vara innuti! Det tog inte många minuter innan jag förstod att vårt hur var aldeles för litet! Hyra lokalen och springa dit med en burk nålar!





 Lokalen

Lapptäcket
På med vadden
Vadden på
på med vita baksidan
så.

Alla tre lager på sin plats, dags att nåla, nåla och nåla lite till!



Sy, sy, sy. I detta läge var jag också väldans trött på det "lilla" projektet. Men envis som man är...



snart klar! :D det sista att göra var att sy en mudd runt de fyra kanterna! Nåla nåla ( för SISTA gången!)



Sy sy, sy ( För SISTA gången!) :D



Sådär, Klar!!



(Klippa trådar)
_____________________________________________________________________

RESULTAT






Sådär då, 72dagars arbete, men nu är det klart! Morfar blev glad och det gjorde mig GRYMT glad! :D

Kram på er alla!!



Kommentarer
Postat av: Therese

Åh vad duktig du är! Är så jäkla imponerad :)

Jag skulle aldrig kunna ha ett så stort tålamod!



Ha en härlig sommar!

2011-06-04 @ 11:19:17
Postat av: Carro

Vet knappt vad jag ska säga....Du är såå otroligt DUKTIG, lapptäcket blev KANON SNYGGT!! Färgerna och texterna var ju pricken över i. Jag förstår mycket väl att din morfar blev glad.

2011-12-26 @ 22:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0